
Ripoff Report 
From Wikipedia, the free encyclopedia 
 
 

Ripoff Report is a privately-owned and operated website founded by consumer advocate 
Ed Magedson. The Ripoff Report has been online since December 1998 and is operated 
by Xcentric Ventures, LLC which is based in Arizona.[1] Ed Magedson is the site’s 
Editor-in-Chief. 

Background 
The Ripoff Report allows users to post complaints known as “reports” which contain 
details of the user’s experience with the company or individual listed in the report. The 
site requires users to create an account which includes a valid email address before 
reports can be submitted. There is no cost or charge to users who wish to create a report. 
According to the site’s Terms of Service, users are required to warrant that their reports 
are truthful and accurate, but the site itself does not investigate or confirm the accuracy of 
reports. As of February 2010, the Ripoff Report contains more than 500,000 unique 
reports and it frequently ranks among the top 1,000 most visited websites in the United 
States. It is subject to numerous denial-of-service attacks. 

Companies who have been named in a report may choose to respond by submitting a 
“rebuttal” which explains their side of the story. Like reports, rebuttals may be posted for 
free by anyone with a user account. However, Ripoff Report may limit the number of 
rebuttals filed per-report and may decline to publish rebuttals in certain cases. 

Criticism and controversy 
Some aspects of the Ripoff Report have been the subject of significant criticism. Some of 
this criticism has resulted in litigation against the site. The Ripoff Report maintains a 
section on the site devoted to discussing many of these issues and explaining the site's 
position as to each issue.[2] 

Corporate Advocacy Program and extortion claims 

Some of the harshest criticism is focused on Ripoff Report's "Corporate Advocacy, 
Business Remediation & Customer Satisfaction Program" which has been described by 
some as a form of extortion.[weasel words] The operation of the program is described in detail 
on the Ripoff Report website's Corporate Advocacy Program page. The program requires 
companies to pay a fee to Ripoff Report in exchange for which the site will act as an 
intermediary between the company and any unhappy customers who have posted 
complaints on the Ripoff Report site. Companies who join the program must agree to 
meet certain conditions including a promise to make refunds when requested. In return, 
while existing reports are not removed, the Ripoff Report's editor, Ed Magedson, will 



update the titles of reports to reflect that the company has joined the program and has 
made a commitment to increasing customer satisfaction 

The Phoenix New Times reports that at least 30 companies now pay Ripoff Report for 
participation in the Corporate Advocacy Program.[3] 

On July 19, 2010, a federal court in Los Angeles, California entered an order granting 
partial summary judgment in favor of Ripoff Report in a case which alleged that the 
Corporate Advocacy Program was "extortion" and that the program violated federal 
racketeering laws. The court's order in Asia Economic Institute, LLC v. Xcentric 
Ventures, LLC, Case No. 10-CV-01360 stated that the Corporate Advocacy Program was 
not extortion under California law because, "The offer to help Plaintiffs restore their 
reputation and facilitate resolution with the complainants in exchange for a fee does not 
constitute a threat under California Penal Code § 519." Based on the determination that 
the services offered by Ripoff Report do not constitute extortion, the court granted 
summary judgment in favor of Ripoff Report as to the plaintiffs' extortion claim. 

[edit] Litigation involving Communications Decency Act immunity 

According to a United States law called the Communications Decency Act, 47 U.S.C. § 
230(c), websites like the Ripoff Report are protected from most forms of civil liability 
arising from user-generated content. This protection applies even if the website hosts 
material which is false and even if the site does not take any steps to investigate content 
prior to publication or remove content after receiving notice that the material is false.[4] 
Protection also extends to editorial changes made by the website operator itself, as long 
as such editing does not alter the meaning of the original third-party content.[5] 

Many lawsuits have been filed against the Ripoff Report claiming the site does not 
qualify for protection under the CDA or that such protection has been lost due to its 
alleged solicitation of defamatory content, its refusal to remove content which is false, 
and its alleged alteration and/or modification of reports or their titles. Thus far, all some 
such cases have been resolved in favor of the Ripoff Report, but see MCW, Inc. v. 
Badbusinessbureau.com, L.L.C., Not Reported in F.Supp.2d, 2004 WL 833595 
(N.D.Tex. 2004), with several notable examples: 

• Intellectual Art Multimedia, Inc. v. Milewski, 2009 WL 2915273 (N.Y.Sup. 
Sept. 11, 2009) (claims against Ripoff Report dismissed for failure to state a claim 
due to CDA immunity);  

• GW Equity, LLC v. Xcentric Ventures, LLC, 2009 WL 62173 (N.D.Tex. 2009). 
The Texas district court found that under the Communications Decency Act, 
“Congress granted most Internet services immunity from liability for publishing 
false or defamatory material so long as the information was provided by another 
party." Ripoff Report is protected even though it offers pull-down menus and 
manipulates user-submitted reports. The court dismissed the case.[6][7] In 
reviewing the ruling, GW Equity objections were overruled, and the magistrate 



recommendations were upheld in total—affirming summary judgment dismissal 
in favor of Rip-off Report.[8];  

• Global Royalties, Ltd. v. Xcentric Ventures, LLC, 544 F.Supp.2d 929 (D.Ariz. 
2008) (claims against Ripoff Report dismissed pursuant to Fed. R. Civ. P. 12(b) 
(6) without leave to amend based on CDA immunity);  

• Whitney Info. Network, Inc. v. Xcentric Ventures, LLC, 2008 WL 450095; 2008 
U.S. Dist. LEXIS 11632 (M.D.Fla. Feb. 15, 2008) (summary judgment entered in 
favor of Ripoff Report based on CDA immunity).  

[edit] Other lawsuits 

Many companies have sued Ripoff Report or Magedson.[9][10][11] Ripoff Report also 
maintains a page which answers many frequently asked questions about its operations 
and explains the details of some of the lawsuits in which it has prevailed. 

• A lawsuit was filed against Ripoff Report in New York in January 2010 seeking 
$11 million in damages. The complaint also asserts claims against Magedson and 
against Google.[12][not in citation given]  

• On February 2, 2010, another complaint was filed against Ripoff Report. The 
action seeks damages of $1 million, an injunction, and "other relief".[13]  

• On February 11, 2010, a lawsuit was filed in Georgia. The entire complaint 
appears to have been copied verbatim from another case.[14][15]  

So far, none of these cases have ever gone to trial. Some prior suits can be reviewed at 
Citizen Media Law Project.[16] 

Lawsuits have also been filed against Ripoff Report accusing it of RICO violations 
including: 

• On January 27, 2010, a lawsuit was filed against Ripoff Report in California, 
accusing Ripoff Report and Magedson of "attempted extortion" and RICO Act 
violations, among other claims.[17][18]  

• On March 12, 2010, a lawsuit was filed against Ripoff Report in New Jersey. The 
complaint includes claims for RICO/extortion and seeks damages of 
$33,333,333.00.[19]  

Several people and businesses listed on Ripoff Report have allegedly hired the 
Defamation Action League, an organization run by William L. "Bill" Stanley (possibly a 
pseudonym), who is listed as one of the world's top 200 spammers,[20] to attempt to make 
Magedson and his business partners remove specific reports. In return, Magedson filed a 
lawsuit under RICO. On June 21, 2007 a preliminary injunction was granted against 
DefamationAction.com and ComplaintRemover.com. Stanley and his associates were 
found liable for defamation and making death threats. Robert Russo, who claims not to be 
part of the Stanley group—but who does own ComplaintRemover.com, filed an answer, 



defenses and a counter-suit in the case. The parties reached a settlement on May 15, 
2009. [21][22][23] 

[edit] Default judgment against Ripoff Report and Ed Magedson 

Despite its track record of successfully defending cases brought in U.S. courts, in July 
2003 a default judgment was entered against the site in the Eastern Caribbean Supreme 
Court High Court of Justice for EC$27,100,932.00.[24] The award, made in Eastern 
Caribbean currency rather than U.S. dollars, has not been recognized or enforced by any 
U.S. Court. 

[edit] Non-removal policy 

One of the more controversial aspects of the Ripoff Report is its policy against removing 
reports. Unlike some other message boards or blogs, Ripoff Report does not allow 
authors to remove their own reports and the site will not remove reports in response to 
legal demands from attorneys. This policy is disclosed to users in the site's Terms of 
Service. The front page of the Ripoff Report site explains the reason for this policy as 
follows: “Unlike the Better Business Bureau, Ripoff Report does not hide reports of 
“satisfied” complaints. All complaints remain public and unedited in order to create a 
working history on the company or individual in question.” 

This policy was the subject of a 2007 lawsuit against the Ripoff Report which involved 
an author’s request to remove several reports he submitted in which he referred to a 
Canadian company as a “scam”. The court found that Ripoff Report was not required to 
remove reports in this context.[25] 

Plaintiffs have also attempted to remove reports by suing the author and obtaining an 
injunction requiring the removal of the offending content. In one case, the court found 
that Ripoff Report was not required to comply with such an injunction.[26] Some 
observers have stated this outcome was legally correct but morally troubling.[27][28][unreliable 

source?] [29] 

[edit] High search engine visibility and Search engine optimization 

Complaints posted on the Ripoff Report are often highly ranked on search engine results 
pages, giving these complaints significant public visibility. Because the Ripoff Report 
does not verify reports for accuracy before they are published, many critics have 
complained that the site creates a safe haven for the publication of false or fabricated 
reports.[citation needed] 

In May 2009, Ripoff Report filed a lawsuit against a Washington state-based Search 
engine optimization firm, SEOmoz.org, claiming that the site made false statements about 
the Ripoff Report in an article entitled The Anatomy Of A Ripoff Report Lawsuit. Ripoff 
Report's lawsuit against SEOmoz was dismissed for lack of personal jurisdiction.[30] 



References 
1. ^ Federal Document listing address  
2. ^ About Us: Want to sue Ripoff Report? Do you really want to sue Ripoff Report? You 

should read this information before filing a lawsuit against Ripoff Report or the Founder 
ED Magedson.  

3. ^ The Real Rip-Off Report Ed Magedson calls himself an advocate. His enemies call him 
an extortionist. Fenske, Sarah. Phoenix New Times. (February 1, 2007).  

4. ^ Section 230 of the Communications Decency Act, Citizens Media Law Project.  
5. ^ Online Activities Covered by Section 230  
6. ^ "Magistrate's Report in GW Equity v. Xcentric Ventures, LLC.". ripoffreport.com. 

http://www.citmedialaw.org/sites/citmedialaw.org/files/2008-10-08-
Magistrate%27s%20Findings,%20Conclusions,%20and%20Recommendation%20on%20
Xcentric%27s%20Motion%20for%20Summary%20Judgment.pdf. Retrieved 2009-01-
15.  

7. ^ Goldman, Eric. 47 USC 230 Year-in-Review for 2009, Technology and Marketing Law 
Blog, (January 5, 2010).  

8. ^ Goldman, Eric. Rip-off Report Rolls to Another Win--GW Equity v. Xcentric Ventures 
Technology and Marketing Law Blog, Technology and Marketing Law Blog, (January 19, 
2010).  

9. ^ "Carmel Cafiero: "Risky Business"". WSVN Orlando Fox 7News www.bad-business-
rip-off.net. http://www.bad-business-rip-off.net/7news-ripoffreport.wmv.video  

10. ^ Han, Nydia (November 28 2006). "Consequences of Complaining Online An Action 
News Consumer Special Report". 6ABC WPVI-TV Philadelphia. 
http://abclocal.go.com/wpvi/story?section=consumer&id=4804312. 

11. ^ "Elderly Couple Scammed Trying To Put Their Business Online". WOIO 
19ActionNews. February 20 2007. 
http://www.woio.com/global/video/popup/pop_player.asp?ClipID1=1249957&h1=Elderl
y%20Couple%20Scammed%20Trying%20to%20Put%20Their%20Business%20Online
&vt1=v&at1=News&d1=218667&LaunchPageAdTag=Business&activePane=info&play
erVersion=1&hostPageUrl=http%3A//www.woio.com/Global/SearchResults.asp%3Fven
dor%3Dwss%26qu%3Dbusiness+online&rnd=30110744. 

12. ^ Seth Greenky v Jeffrey Joslin Xcentric Ventures LLC RipoffReport.com  
13. ^ A-1 Technology Inc v Magedson  
14. ^ Complaint Herman & Russo, P.C. v. Xcentric Ventures, LLC et al.  
15. ^ Certain Approval Programs, LLC v. Xcentric Ventures, LLC No. CV08-1608.  
16. ^ "Search for all Xcentric related lawsuits on Citizen Media Law Project.". 

ripoffreport.com. http://www.citmedialaw.org/search/node/xcentric. Retrieved 2009-01-
15.  

17. ^ 'Asia Economic Institute, LLC v. Xcentric Ventures, LLC, et al., Los Angeles County 
Superior Court Case No. SC106603  

18. ^ Portions of the complaint appear to have been copied verbatim from prior cases.Energy 
Automation Systems, Inc. v. Xcentric Ventures, LLC et alEnergy Automation Systems, 
Inc. v. Xcentric Ventures, LLC  

19. ^ Dr. Max Antoine v. Xcentric Ventures, LLC, et al.  
20. ^ "William L. "Bill" Stanley". spamhaus.org. 

http://www.spamhaus.org/rokso/listing.lasso?-
op=cn&spammer=William%20Stanley%20/%20Ironserver.com. 

21. ^ "Docket case nr. 2:2007cv00954: Xcentric Ventures, LLC and Ed Magedson vs 
William Stanley, Robert Russo, QED Media Group, L.L.C., Defamation Action League 



and Internet Defamation League". Arizona District Court. 
http://dockets.justia.com/docket/court-azdce/case_no-2:2007cv00954/case_id-344869/.  

22. ^ "Police Blotter: Dark side of 'reputation defending' service". CNET News.com. June 29 
2007. http://news.com.com/2100-1030_3-6194158.html.  

23. ^ http://img.pr.com/release-file/1007/252020/kenton-hutcherson-declaration.pdf 
Document mentioning the settlement agreement in the case Xcentric Ventures/Magedson 
vs QED Media/Russo  

24. ^ Alyon Technologies v. Badbusinessbureau.com, LLC Ed MAgedson Technolkogy 
Alliance Group LLC doing business as TGA d/b/a Tagnet.net, The Eastern Caribbean 
Supreme Court in the High Court of Justice Federation of Saint Christopher and Nevis 
Saint Christopher Circuit (Civil) A.D. 2003.  

25. ^ 544 F.Supp.2d 929 Global Royalties, Ltd. v. Xcentric Ventures, LLC (D.Ariz. 2008)  
26. ^ Blockowicz v. Williams, ___ F.Supp.2d ____, (N.D.Ill. 2009), the United States District 

Court for the Northern District of Illinois. On January 20, 2010, the plaintiffs in the 
Blockowicz case filed a Notice of Appeal to the United States Court of Appeals for the 
Seventh Circuit.  

27. ^ Ripoff Report Not Bound by Takedown Injunction Against User--Blockowicz v. 
Williams. Goldman, Eric. Technology & Marketing Law Blog]. (December 22, 2009).  

28. ^ Court: 'no recourse' for victims of defamatory postings under Section 230 Sheffner, 
Ben. Copyrights & Campaigns. (December 22, 2009)  

29. ^ Should A Site Be Forced To Takedown Content If A Court Rules Against The User? 
Masnick, Mike. Techdirt.(December 24, 2009)  

30. ^ The Anatomy Of A Ripoff Report Lawsuit, Bird, Sarah seomoz.org. (January 21, 
2008). The complaint also claimed that SEOmoz encouraged third parties to file frivolous 
lawsuits against Ripoff Report. On February 4, 2010, Ripoff Report's lawsuit against 
SEOmoz was dismissed for lack of personal jurisdiction. In its ruling, the District Court 
held that the defendants (residents of Washington state) were not subject to personal 
jurisdiction in Arizona because publishing allegedly false statements on the Internet is, 
standing alone, not sufficient to expose the defendant to jurisdiction in the plaintiff's 
home state. Ironically, courts have reached the exact opposite conclusion in other cases in 
which Ripoff Report was a defendant. In another case, the court found that Xcentric was 
properly subject to personal jurisdiction in Tennessee based on the publication of reports 
about a Tennessee-based company. (EASI v. Xcentric Ventures, LLC, 2007 WL 15577202 
(M.D.Tenn. 2007), United States District Court in Tennessee.) On March 1, 2010, Ripoff 
Report filed a Notice of Appeal in the SEOmoz/Sarah Bird litigation.  

[edit] External links 
• Rip-off Report  
• Ed Magedson Official site  
• Sullivan, Bob (January 6 2006). "Scam-fighting Web Sites". MSNBC.com. 

http://redtape.msnbc.com/2006/01/web_sites_i_wou.html. 
• Richardson, Vanessa (February 24 2006). "Rebates everywhere, but where's the money? 

Getting your cash back can be frustrating, but it can be done". MSNBC.msn.com. 
http://www.msnbc.msn.com/id/11497159/. 


